سلام امروز میخوام در مورد کِشت ژنی و یا genetic clone یه کم توضیح بدم و بعدش اگه حوصله داشتین یه کم با هم در موردش بحث کنیم .

دانشمندها در 1968 تونستن برای اولین بار سلول های هویج رو توی شیر تکثیر کنن و در واقع بدون داشتن گیاه کامل تونستن قسمت خوراکی هویج رو رشد بِدن . بعد ها کم کم این علم کامل شد و تا اونجا رسید که از طریق سلولهای بنیادی تونستن یه حیوون رو کاملاً شبیه سازی کنن و تا اینجا بهتون بگم که میشه از روی یه تیکه از ناخون تون دقیقاً یکی مثل شما رو شبیه سازی کرد . و یا از طریق ترکیب ژن ها موجودات جدید به وجود آورد . برای اطلاعات بیشتر میتونین اینجا و اینجا کلیک کنین .


از طرف دیگه یه جا خوندم که ژاپنی ها هم دستگاهی درست کردن که میتونه افکار و حافظه آدم رو روی هارد دیسک توی کامپیوتر ذخیره کنه و برای مواقع خاص نگه داری کنه . به نظر شما آیا میشه با بهره گیری از این 2 علم که اشاره شد ، انسان رو هم کاملاً شبیه سازی کرد؟ اگه انسان رو به یه کامپیوتر تشبیه کنیم ، 2 تا قسمت داره : سخت افزار و نرم افزار . سخت افزار همون بدن مون و جسم مون میتونه باشه و نرم افزار هم کل دونسته ها مون و افکار و اعتقادات مون و حافظه مون . تا اینجا رو که قبول دارین؟


حالا فرض کنین که یه روزی آدم به این تکنولوژی رسید که بتونه خودش رو شبیه سازی کنه « هر چند برای خودم ثابت شده که میتونه » و بتونه افکار و اعتقادات و حافظه اش رو هم باز کپی کنه تو بدن جدیدش ؛ اصلاً تصور کنین که شما رو clone سازی کردن و یکی عین شما که هم از لحاظ قیافه هم تفکر و اخلاق و حافظه عین شما میمونه بهتون تحویل دادن. انگار شما 2 تا شدین . مثل 2 قلو ها ، اما دوقلو ها باز تفاوت رفتاری دارن و ممکنه مثل هم نباشن ، ولی colon دقیقاً عین شما فکر میکنه و خودِ خود شماست و میتونه برای اطرافیان تون اگه بلایی سر شما بیاد دقیقاً جای شما رو پر کنه . اما خود تون چی؟ منیت چی میشه؟ برای همه میتونه جای شما رو بگیره ، برای خود تون چی؟

فکر کنین کسی رو که دوستش دارین clone سازی کنین و یکی مثل اون به وجود بیارین ؛حالا 2 نفر با مشخصات فیزیکی و فکری دقیقاً عین هم در مقابل تون قرار دارن ، آیا شما میتونین تشخیص بدین کدوم اصلیه و کدوم clone ؟ حتی خود شون هم نمیتونن به شما بفهمونن کدوم اصلیه ، چون clone هم دقیقاً عین اون یکی فکر میکنه و سعی در متقاعد کردن شما داره . آیا شما راه حلی برای این مشکل دارین؟

اولین باری که این سؤالها برام پیش اومد ، دانشجو بودم و وقتی از استادم پرسیدم گفت : پسرم عجله نکن ، سال2000 به جواب همه سؤال هات میرسی . گذشت و سال 2008 هم شد ، ولی من هنوز نتونستم به جواب برسم و میگن کلیسا و همه ادیان دیگه جلوی این این شاخه از علم رو گرفتن ، چون در واقع دخالت تو کار خدا میدونستن .

اگه این طوره پس چرا همین چند وقت پیش تو خود ایران یه گوساله شبیه سازی شده درست شد و این همه هم سروصدا کرد؟ برای دیدن خبرش میتونین اینجا کلیک کنین .


حالا با همه این اوصاف ، اگه همچین چیزی به وجود بیاد ، نقش خدا چیه؟ روح چی میشه؟ آیا colon روح داره؟ آیا اون هم باید به بهشت و جهنم بره؟ آیا اون باید تاوان گناهان ما رو بده؟ اگه ما کار بدی کردیم آیا باید اون رو هم مجازات کرد؟ و اگه ما نبودیم آیا میتونه جامون رو پر کنه؟


با درود و سپاس فراوان : شهرام


























65 نظر:

  1. جداً عجب سوالی بودا.
    من که ذهنم بدجور در گیر شد آخه خیلی وقت بود ازش کار نکشیده بودم.

    از همین الان میرم دنبال جوابش. به نتیجه رسیدم بهت خبر میدم.

    پاسخحذف
  2. شما چندتا بحثو داری با هم قاطی میکنی.
    بحث ژنتیک یه بحث کاملا علمی هست,تا یه جاهایی پیش رفته,یه سری محدودیت ها هم داره.
    بحث ذخیره کردن حافظه روی چیزی شبیه هارد رو من نشنیدم,اگه هم باشه خیلی خیلی تئوریکه و تا عمل خیلی فاصله داره.کاش در این مورد لینک خبر از منبع علمی معتبر میذاشتی.
    در مورد گوساله و ادیان هم این موضوع رو یادت نره که همه ی ادیان با آزمایش و کلون کردن حیوانات مشکلی ندارن,فقط در مورد انسان حساس هستند.
    اون قسمت خدا و بهشت و جهنم هم که دیگه آخر جک بود! تا کی میخوایم مباحث علمی رو با تخیل قاطی کنیم؟

    پاسخحذف
  3. شهرام جان ممنون . خیلی جالب بود. قبلا یه چیزایی در موردش شنیده بودم اما به این کاملی نبود. موسسه ی رویان هم یه کارایی انگار داشت می کرد. آره فکر کنم همون جریان گوسفند شبیه سازی که خودت گفتی بود.
    به هر حال جالب بود مثل همیشه

    پاسخحذف
  4. شهرام جان خیلی کامل بود. قبلا یه چیزایی در موردش شنیده بودم. همون موسسه ی رویان که خودتم اشاره کرده بودی. به هر حال جالب بود و کامل مثل همیشه
    دروود
    نوشین

    پاسخحذف
  5. نازی جواب هیچ سوالی و نمیدونه هیچییییییییییییییییییییییییییی

    پاسخحذف
  6. عجب مقاله جالبی بود. تا به حال اینطور مطلب برام جا نیوفتاده بود مرسی از بابت زحمت ویرایش این پست ولی بذار نظرمو خیلی کوتاه بگم:
    من همیشه متحیرم که چرا انسان میخاد پله پله با خدا خودشو مقایسه کنه و همیشه یک احساسی در وجودش هست که انگار خدا یک مقام با درجه مافوق هست .مثل مقام ارتشی. از این کوته اندیشی انسان ها در تعجبم.
    جدای این مسئله من امید وارم که علم در مسیر اسایش و اوج گفتن بشر پیش بره.

    پاسخحذف
  7. شهرام عزيزسلام
    مطلب خوبي گذاشته بودي و سووال جالبي هم در آخرش گذاشتي. براي من اين سووال پيش اومد اون گراف فكري رو چطور مي شه روي اون موجود شبيه سازي شده گذاشت و بحث ديگه اينه كه تو تاثير محيط و افراد رو بر فرد در نظر بگير.
    شهرام جان ما در درس هايمان مبحثي داشتيم به نام ولد به شبهه! يعني دختر باكره اي كه حامله مي شه! شبيه مريم مقدس مسيحي ها
    خوب اين اتفاق در قديم زياد مي افتاد. توضيحش هم خيلي ساذه است. من فكر مي كنم اگر خدا اون قدر بيكار باشه كه براي اين ولد به شبهه روح درست كنه و در اون بدمه براي مشابه ما هم درست مي كنه و مي دمه.
    شهرام جان روح و روان دو مبحث جدا از هم هستند. اگر به روح معتقد باشي بايد بگم روح افراد با هم فرق مي كنه.شايد بر فرض محال بشه روان رو كپي كرد و گذاشت اما روح رو نمي شه. البته من اين طور فكر مي كنم.
    در ضمن من ادم مذهبي نيستم اما بايد بگم ايت الله منتظري بر عكس كليسا و ... شبيه سازي رو براي علم حلال اعلام كرده.

    پاسخحذف
  8. در ضمن ببين حالا دوباره امتحان كردم بايد بري تو قسمت نظرات و قسمتي رو كه مربوط به كامنت هاست رو با تاييد نويسنده بلاگ فعال كني.اين طوري هركي رو هر پستي بنويسه شما متوجه نمي شي.
    اگر بري و اون رو فعال كني در هرپستي نظر بزارند شما اول اون رو ميبيني.
    راستش امروز برگشتم رشت. تا ده روز اينده دارم مي رم طرف اذربايجان. اگر رشت اومدي به من خبر بده .

    پاسخحذف
  9. عجب نوشته ای بود اقا شهرام....و عجب سوالات به جایی بود...
    از بحثش حسابی خوشم اومد....اگه نتیجه داد سوالاتون و جوابی گرفتید ما رو هم بی خبر نذارید....منم می رم دنبال جواب و بهتون خبر می دم اگه جواب گرفتم.....

    پاسخحذف
  10. سلام آقا من ... هستم.
    مطلبت رو خوندم و خواستم نظرم رو برات شرح بدم.
    فرض کن بشه افکار انسان رو در یک هارد دیسک جمع آوری کرد و همچنین بدن انسان رو هم می شه توی محیط آزمایشگاهی کشت کرد که این دور از ذهن نیست و همچنین ترکیبی از این دو رو بشه یک شبه انسان فرض کرد خوب حالا بزار بگم ایراد کجای کار هست.
    من یک هکرم کار هکر این هست که اشکلات نرم افزاری و سخت افزاری که سیستم رو پیدا کنه و بهش نفوذ کنه. من هر روز دنبال ایرادات بیشترم تا بیشتر بفهمم و بیشتر بتونم نفوذ کنم. انسان ذاتی داره که بهش کمک می کنه تا کشف کنه و تجزیه و تحلیل کنه اما کامپیوتر این توانیایی رو نداره و با همه ی اطلاعاتی که در اختیار داره فقط منتظر هست تا بهش دستور داده بشه. پس در نتیجه اون انسان کلون شده فاقد تفکر هست. حالا فرض کن جسمی ساخته می شه در حالت کشت آزمایشگاهی. یعنی تو جایی که حتی هواش هم استرل شدست . فکر کنم خودت بهتر بدونی که بدن هر موجودی طوری هست که بتونه مقاومت کنه در برابر هر ناهمگنی و اگر نتونه که محیط رو با خودش سازگار کنه خودش رو با محیط تطبیق میده. به نظر تو آیا یک جسم استریل شده که هر چیزی رو در اختیارش میگذارن توانایی کسب قدرت جسمانی و سازگاری رو داره؟

    پاسخحذف
  11. سلام. کارت واقعا خوبه. نظرت راجعبه تبادل لینک چیه؟

    پاسخحذف
  12. سلام
    دوست من مرسي از اينكه به وبلاگم اومده بودي
    لينك شدي به اسم چرخ گردون. لطفا منم به اسم كليپ هاي جنجالي روز لينك كن
    با تشكر
    باي
    http://omid20200.blogsky.com

    پاسخحذف
  13. سلام میخواستم با شما تبادل لینک کنم وب منو به اسم ماشین نوشته ها در وبت قرار بده و منو خبر کن ممنون

    پاسخحذف
  14. سلام. ممنون كه به وبلاگ من سر زدين. پيرو پيشنهاد تبادل لينك كه داده بودين مي تونين منو با عنوان ايستاده در برابر باد به آدرس mehdi79b.mihanblog.com
    لينك كنين و بهم خبر بدين كه شما را با چه عنواني لينك كنم.
    موفق و پيروز باشيد.
    مــهــدي

    پاسخحذف
  15. سلام
    با تشکر از اینکه از وبلاگ م بازدید کردید.
    با وبلاگ شما تبادل لینک صورت گرفت. خواهشمند است وبلاگ مرا با نام " روانشناسی و عشق و داستان" و به آدرس " http://psychlogy.mihanblog.com " لینک کنید.
    با تشکر
    محمدرضا ناظم بکایی

    پاسخحذف
  16. دوباره سلام. با نظرت کاملا موافقم. من هم مثل شما معتفدم که باید جنبش را ادامه داد اما منظور من توی اون یادداشت این بود که من چون اساسا سیاسی نویس نیستم دیگه سیاسی نمی نویسم. اما همچنان در تمامی حرکت های اعتراضی شرکت می کنم!
    ضمنا وبلاگتون رو لینک کردم. من رو هم با عنوان چهارراه ولیعصر لینک کنید.

    پاسخحذف
  17. سلام
    شما همیشه به من لطف دشاتید ممنونم البته متاسفانه بیشتر اوقات نمیتونم براتون کامنت بذارم چون قسمت نظراتتون باز نمیشه! در مورد کلون ها هم باید بگم درسته که جسم شبیه سازی میشه ولی روح رو خدا میده در نتیجه اوونم انسانه و به بهشت و جهنم میره دلیل جلوگیری از اون هم مشخصه چون مسلما اگه این کار به راحتی انجام بشه همه میدن که یه مدل از روی خودشون ساخته بشه اونوقت اون رو نگه میدارن واسه روز مبادا یعنی مثلا اگر کسی دستش قطع شود میگوید که دست کلونم را قطع کنید و به من پیوند زنید! و این کار غیر انسانیه اما برای حیواات میتونه مفید باشه چون الان تو ایران دارن سعی میکنن گوسفندی شبیه سازی کنن که مثلا قلبش مثل آدم باشد و اینجوری اگر کسی مشکل قلبی پیدا کرد به راحتی بتونن پیوند انجام بدن و اینقدر منتظر بیمار مگ مغزی نباشند!!!

    پاسخحذف
  18. salam
    baba ey val to karet kheyli dorosteh
    bazi az chizha ro nemidonestam misheh goft ke ba in etelaati ke dadi ye khordeh roshan shodam
    vaghean az webet khosham miad
    amozandeh hast mesleh webe ma ... nist
    be omide didar

    پاسخحذف
  19. گفتم که خدا مرا مرادی بفرست

    توفان زده‏ ام مرا نجاتی بفرست

    فرمود که با زمزمه یا مهدی

    نذر گل نرگس صلواتی بفرست

    عیدت مبارک
    [گل][گل]

    پاسخحذف
  20. سلام
    من فقط میدونم که همین یکی که هستم زیادیه
    به جون خودم :)

    پاسخحذف
  21. salam man shomaro link kardam age momkene shoma ham mano link konid
    www.my-heart.mihanblog.com

    merccc

    hasti a

    پاسخحذف
  22. سلام دوست عزیز

    منو با نام "کسب درآمد میلیاردی" و آدرس: bia2kasebi.mihanblog.com لینک کن و بعد بهم بگو با چه اسمی لینکت کنم؟

    پاسخحذف
  23. سلام . وب خوبي داريد . اگه با تبادل لينک موافقيد اول ما رو با اسم " هواداران تيفوسي و افراطي پرسپوليس زلزله " لينک کنيد بعد ما رو خبر کنين تا يا اسم مورد نظرتون لينکتون کنم .
    منتظرم .
    فعلا .

    پاسخحذف
  24. اون گوساله ای که شبیه سازی شده بود مرد.حتما خبر دارین؟
    من یکی که هیچ وقت دلم نمیخواد یکی دیگه عین خودم ببینم.اصلا شبیه سازی برای چی؟اگه اناره یه دونه بسه.اینجا آیکون نداره ما استفاده کنیم؟
    داستان مهتاب هم داره به آخراش نزدیک میشه.منتظر حضورتون هستیم

    پاسخحذف
  25. این نظر یعنی من اومدما....شما هم بیاید!!!!

    پاسخحذف
  26. درود
    با نقدي بر مجموعه فصل تلخ سعيد تغابني به روزم[گل]
    ر ضمن يك داستان از براتيگان هم هست

    پاسخحذف
  27. درود
    با داستاني از حميد بابايي به مدت يك هفته به روزم
    خوشحال مي شوم نقد بي رو در وايسي شما را در مورد اين داستان داشته باشم[گل]

    پاسخحذف
  28. سلام شهرام جون
    بالاخره منم تو بلاگر مستقر شدم
    مطالبت رو خوندم مثل همیشه جالب و آموزنده و خوندنی
    امیدوارم بازم بنویسی
    ممنون

    پاسخحذف
  29. من دلم گرفته....می شه خواهش کنم بیاید وبلاگم و پست«در جواب» رو بخونید نظر بدید روش؟خیلی مهمه...

    پاسخحذف
  30. salam
    khobi shahram khan
    kam peyda shodi goftam shayad ba ma ghahri har chand ke in ye tor kenayeh bod chera ghahr kardan maleh bachehast
    vaghean webe zibai dari
    yani har ki biad inja ham cheshmo goshesh baz misheh va ham bara fardash khobeh be darde zendegish mikhoreh
    rasti shahram khan koja hasti ? yani iran ya biron az inja
    montazeret hastam
    dele ma ironiha hamisheh shekasteh hast az in rozegareh past
    be omide didar

    پاسخحذف
  31. سلام دوست عزیز؛
    سئوالت که چی می‌شد اگه می‌تونستیم از کسی که دوسش داریم یک کلون درست کنیم منو یاد یک فیلم کمدی در همین مورد انداخت، فیلمی به اسم Multiplicity با بازی مایکل کیتون
    http://www.imdb.com/title/tt0117108/

    فیلم خیلی فوق‌العاده‌ای نیست ولی برای 2 ساعت خندیدن انتخاب بدی نیست.
    موفق باشی

    پاسخحذف
  32. شهاب جان لینکت رو نذاشتی که . از کجا بهت سر بزنم الان؟

    پاسخحذف
  33. نمی دونم شاید راست میگی دلم خیلی پره!
    امیدوارم مسافرت خوش گذشته باشه

    پاسخحذف
  34. شهرام عزيز سلام
    خوشحالم كه داري خوب مسافرت مي كني و راضي هستي. وممنون از نظرات خوب تو رفيق خوبم. در مورد ماريو بارگاس يوسا بايد بگم كه نويسنده منتقد كمونيست و سياست ها كاسترو و چاوز است و چندي پيش دولت ونزوئلا مانع پخش برنامه اون در يك تلويزيون خصوصي كشور ونزوئلا شد كه قرار بود رفتار هاي پوپوليستي چاوز و سياست هاي اون رو نقد كنه.
    منتظر پست هاي جديدت هستم و در ضمن يك كمي از تو مي خوام در مورد قالب بلاگ اسپات كه هر وقت فراغتي پيدا كردي خبرم كن.

    پاسخحذف
  35. پس به سلامتی شیراز بودید!!!شهر فرنگ ما!!!!
    چطور بود؟خوش گذشت؟همشهریا مهمون نواز بودن؟؟؟
    چه بی خبر اومدید و خبر ندادید....بعد که برگشنید می گید؟

    پاسخحذف
  36. بیا و نظرتو راجع به این مطلب بده..

    منتظرم...
    از همه جا از همه رنگ

    پاسخحذف
  37. سلام
    اومدم ببینم کی کجاست!؟
    شما که نیستی
    ولی من هستم
    !!!
    من بنفشه ---> بنرم
    :)

    پاسخحذف
  38. سلام
    اومدم ببینم کی کجاست!؟
    شما که نیستی
    ولی من هستم
    !!!
    من بنفشه ---> بنرم
    :)

    پاسخحذف
  39. سلام دوست عزيز. ممنون از لطفتون. من هم وبلاگ شما را با عنوان چرخ گردون لينك كردم.

    پاسخحذف
  40. salam
    yani moshkel adrese man hastesh
    pas az koja miomadi be webam
    ok inam adreseh webam
    khoshhal misham bazam biay
    be omide didar

    پاسخحذف
  41. سلام
    مطلب خیلی جالبی بود فکرمو حسابی درگیر کرد مدتها بود اینطوری در مورد فلسفه حیات فکر نکرده بودم .
    به نظر من در مورد این نظریه باید مطالعه بیشتری روی روح صورت بگیره چون این موضوع در مورد جسم قابل قبول و عقلانیه ولی وقتی پای روح وسط میاد عقل جواب منطقی نداره چون فقط باید با معنویات اونو تایید کنه.

    پاسخحذف
  42. سلام شهرام جان اقا دکتری؟ مهندس ژنتیک؟
    هرچی هستی خوش به حالت چون همه یه چیزی شدن من همون خانم خانمایی که بودم موندم.
    من که با شبیه سازیم کنار میام.بهتر که مثل من فکر میکنه.دیگه واسه قانع کردن دعوایی نداریم وقتی همه چی رو یه جور میبینیم و میفهمیم و هضم میکنیم.ادم به این نمیتونه حسودی کنه چون مگه ما به خواهر و برادر و بچمون حسودی میکنیم؟
    تازه تا بیاد بپزه من پیر شدم نه؟ یک شبه که هم قد من نمیشه.
    دخالت تو کار خدا هم نیست چون خدا خودش راه و چاه رو میده..
    تازه همیشه علم بشر در برابر مشکلات ۱به میلیونه.
    rasti shahram jan.. in ro to webloge man bekhon.. age salah donesti mikham bere roye balatarin.age ham khodet hosele dardesar nadari be dostat ke sareshon mesle man dard mikone bede.mersi
    {نامه و گله به پدر محسن روح الامینی}

    پاسخحذف
  43. وااای مرسی شهرام جون
    چه خوب که همچنان هستی ومی نویسی
    قلمت پایدار

    پاسخحذف
  44. http://greenleaves-btemplates.blogspot.com/

    پاسخحذف
  45. سلام شهرام جان اقا دکتری؟ مهندس ژنتیک؟
    هرچی هستی خوش به حالت چون همه یه چیزی شدن من همون خانم خانمایی که بودم موندم.
    من که با شبیه سازیم کنار میام.بهتر که مثل من فکر میکنه.دیگه واسه قانع کردن دعوایی نداریم وقتی همه چی رو یه جور میبینیم و میفهمیم و هضم میکنیم.ادم به این نمیتونه حسودی کنه چون مگه ما به خواهر و برادر و بچمون حسودی میکنیم؟
    تازه تا بیاد بپزه من پیر شدم نه؟ یک شبه که هم قد من نمیشه.
    دخالت تو کار خدا هم نیست چون خدا خودش راه و چاه رو میده..
    تازه همیشه علم بشر در برابر مشکلات ۱به میلیونه.
    rasti shahram jan.. in ro to webloge man bekhon.. age salah donesti mikham bere roye balatarin.age ham khodet hosele dardesar nadari be dostat ke sareshon mesle man dard mikone bede.mersi
    {نامه و گله به پدر محسن روح الامینی}

    پاسخحذف
  46. سلام دوست عزیز؛
    سئوالت که چی می‌شد اگه می‌تونستیم از کسی که دوسش داریم یک کلون درست کنیم منو یاد یک فیلم کمدی در همین مورد انداخت، فیلمی به اسم Multiplicity با بازی مایکل کیتون
    http://www.imdb.com/title/tt0117108/

    فیلم خیلی فوق‌العاده‌ای نیست ولی برای 2 ساعت خندیدن انتخاب بدی نیست.
    موفق باشی

    پاسخحذف
  47. salam
    khobi shahram khan
    kam peyda shodi goftam shayad ba ma ghahri har chand ke in ye tor kenayeh bod chera ghahr kardan maleh bachehast
    vaghean webe zibai dari
    yani har ki biad inja ham cheshmo goshesh baz misheh va ham bara fardash khobeh be darde zendegish mikhoreh
    rasti shahram khan koja hasti ? yani iran ya biron az inja
    montazeret hastam
    dele ma ironiha hamisheh shekasteh hast az in rozegareh past
    be omide didar

    پاسخحذف
  48. درود
    با نقدي بر مجموعه فصل تلخ سعيد تغابني به روزم[گل]
    ر ضمن يك داستان از براتيگان هم هست

    پاسخحذف
  49. این نظر یعنی من اومدما....شما هم بیاید!!!!

    پاسخحذف
  50. سلام . وب خوبي داريد . اگه با تبادل لينک موافقيد اول ما رو با اسم " هواداران تيفوسي و افراطي پرسپوليس زلزله " لينک کنيد بعد ما رو خبر کنين تا يا اسم مورد نظرتون لينکتون کنم .
    منتظرم .
    فعلا .

    پاسخحذف
  51. سلام دوست عزیز

    منو با نام "کسب درآمد میلیاردی" و آدرس: bia2kasebi.mihanblog.com لینک کن و بعد بهم بگو با چه اسمی لینکت کنم؟

    پاسخحذف
  52. دوباره سلام. با نظرت کاملا موافقم. من هم مثل شما معتفدم که باید جنبش را ادامه داد اما منظور من توی اون یادداشت این بود که من چون اساسا سیاسی نویس نیستم دیگه سیاسی نمی نویسم. اما همچنان در تمامی حرکت های اعتراضی شرکت می کنم!
    ضمنا وبلاگتون رو لینک کردم. من رو هم با عنوان چهارراه ولیعصر لینک کنید.

    پاسخحذف
  53. سلام. ممنون كه به وبلاگ من سر زدين. پيرو پيشنهاد تبادل لينك كه داده بودين مي تونين منو با عنوان ايستاده در برابر باد به آدرس mehdi79b.mihanblog.com
    لينك كنين و بهم خبر بدين كه شما را با چه عنواني لينك كنم.
    موفق و پيروز باشيد.
    مــهــدي

    پاسخحذف
  54. سلام میخواستم با شما تبادل لینک کنم وب منو به اسم ماشین نوشته ها در وبت قرار بده و منو خبر کن ممنون

    پاسخحذف
  55. سلام. کارت واقعا خوبه. نظرت راجعبه تبادل لینک چیه؟

    پاسخحذف
  56. عجب نوشته ای بود اقا شهرام....و عجب سوالات به جایی بود...
    از بحثش حسابی خوشم اومد....اگه نتیجه داد سوالاتون و جوابی گرفتید ما رو هم بی خبر نذارید....منم می رم دنبال جواب و بهتون خبر می دم اگه جواب گرفتم.....

    پاسخحذف
  57. نازی جواب هیچ سوالی و نمیدونه هیچییییییییییییییییییییییییییی

    پاسخحذف