امروزه تو اینترنت به خاطر راحتی  اشتراک اطلاعات و نداشتن هیچ گونه محدودیت و مسئولیتی برای تولید و ارسال محتوا ، شاهد بروز نوع جدیدی از خرافات اینترنتی هستیم که از نظر سرعت انتشار و وسعت مخاطب در نوع خود بی نظیره  . تو این نوشتار و نوشتارهای بعدی قصد دارم تا جایی که میتونم  در مورد اونهایی که اطلاع دارم بنویسم ، مطلب زیر چند وقت پیش از طریق ایمیل تو اینترنت پیچید و برای خیلی ها ارسال شد ، بعد هم خیلی از وبلاگ ها و وبسایت های ناآگاه ایرانی بدون داشتن منبع معتبر شروع به انتشار اون کردن .


  Nareepol  نام درختی عجیب در تایلند است که میوه های آن هر ساله به شکل اندام یک دختر می روید! این نام از دو واژه ی Naree به معنای دختر و pol به معنای درخت گرفته شده است .



این درخت عجیب به این جهت که ثمره اش کاملا به اندام زنان شبیه است مورد توجه اکثر گردشگرانی قرار گرفته که به این کشور سفر می کنند خاصه این که صدور میوه ی آن به خارج از تایلند ممنوع است! محل رویش این درخت در روستای Pechaboon واقع در شمال بانکوک، پایتخت این کشور است



جالب این که اهالی روستایی که این درخت در آن قرار گرفته به هیچ عنوان رویش این میوه را عجیب ندانسته و اعتقاد دارند که دلیل شکل خاص این میوه به افسانه ای باز می گردد که بنابر آن سال ها پیش دختری بی گناه و معصوم در محل رویش این درخت به قتل می رسد که البته بعدها بی گناهی او به اهالی روستا ثابت شده و این درخت با رویاندن چنین میوه هایی همچنان به بی گناهی آن دختر شهادت می دهد .


و اما نظر من در مورد این داستان اینه که اگه همچین درختی وجود داشت اصولاً باید یکی از جاذبه های گردشگری استان  pechaboon بود که اینطور نیست و تو هیچ سایت معتبر گردشگری ای هیچ اشاره ای به این جاذبه توریستی نشده  .


 و اگه همچین درختی وجود داشت باید عکس های و فیلم های زیادی از اون تو اینترنت پخش میشد که فقط همین 3 تا عکس موجود هستش، توی همین 3 تا عکس هم محل های اتصال میوه به درخت با برگ پوشیده شده که یه وقت سیم های نگه دارنده دیده نشن و تازه محل اتصال میوه تو یه عکس سر هست و تو عکس بعدی از پشت به میوه چسبیده  .


اما این واژه nareepol  از کجا اومده؟ تو یکی از افسانه های تالندی در مورد عشق بین یه مرد و یکی از خدایان طبیعت به اسم naree phol  صحبت شده که سایت های مدعی وجود این درخت به اشتباه اون رو nareepol  نوشتن که درستش naree phol  بوده . بعد افراد فریبکار با استفاده از عکس های تبلیغاتی یکی از شرکت های تولید کننده میوه های قالب گیری شده و ربط دادن شون به این داستان این مطلب رو سر هم کردن و به سرعت برق توی اینترنت پخش شد .




 قالبگیری میوه تکنیکی جدیده که توی اون با استفاده از قالب هایی از جنس شیشه های یکبار مصرف ، میوه های جالب و تزئینی درست میکنن . اولین بار ژاپنی ها از این تکنین برای درست کردن هندوانه های مکعبی شکل استفاده کردن که حمل و نقل شون راحت تر باشه و بعد ها افراد با ذوق خیارهای ستاره ای یا قلبی شکل و انواع گلابی ها و سیب های جالب رو تولید کردن و هر روز اشکال جدیدتر و جالب تری در حال تولید هست .




همون طور که دیدین خیلی راحت میشه با استفاده از چند تا عکس و ربط دادن نصف و نیمه شون به یه داستان تاریخی یه سند دروغین اینترنتی درست کرد و اون رو منتشر کرد ،همیشه بهتره در مورد مطالب عجیبی که تو اینترنت پیدا میکنیم یه جستجویی بکنیم و با باور کردنش خرافات اینترنتی رو گسترده تر نکنیم .


با درود و سپاس فراوان : شهرام
 برخی منابع :
http://www.hoax-slayer.com/nareepol-tree.shtml
http://shabdashilp.blogspot.com/2008/04/is-naree-pol-or-naree-phol-image-fraud.html 

4 نظر:

  1. خیلی جالب بود ولی فکر نمیکنم کسی با دیدن این عکس ها خام بشه یا بااور کنه نه؟

    پاسخحذف
  2. دكتر الشريف روحاني فعال تايلندي در گفت‌وگوي اختصاصي با رهيافتگان؛
    پشت پرده درختی که میوه دختر می‌دهد!! + عکس و فیلم
    http://www.rahyafte.com/10308

    پاسخحذف