سلام ، اولین بار که با آکواریوم آشنا شدم سوم راهنمایی بودم . از اون موقع تا حالا تو این 15 سال تانک‌های مختلفی داشتم و تقریباً همه انواع ماهی‌ها و گیاه‌های موجود در ایران رو تست کردم .




از همون اول علاقه عجیبی به شبیه‌سازی اکوسیستم‌های طبیعی داشتم و از وسائل پلاستیکی و مصنوعی استفاده نمیکردم . خیلی قبل از اینکه با چرخه نیترات آشنا بشم به طور تجربی مراحلش رو رعایت میکردم .




کم‌کم به این نتیجه رسیدم که هر چی سایز تانک بالاتر باشه امکان به هم خورد شرایطش کم تره و این شد که این‌بار یه تانک 360 لیتری با ابعاد 80*40*140 انتخاب کردم . این بزرگترین سایزی بود که میتونستم تو خونه داشته باشم .




با یه نگاه به اینترنت و دیدن تانک‌های گیاهی و تجربه‌های قبلیم این بار تصمیم گرفتم یه جنگل زیرآبی درست کنم که همه مواد دفعی ماهی‌ها رو به صورت کود مصرف کنه ویه جور چرخه مواد توی اون باشه و احتیاجی بی سیفون کردن نباشه .




برای داشتن یه تانک گیاهی احتیاج به :




1ـ « نور مناسب »



هست که من این نیاز رو با قرار دادن 3 تا لامپ کم مصرف کوچیک و 2 تا مهتابی مارک «sera» مخصوص planet توی درپوشم برطرف کردم .




2- « بستر مناسب »



که من برای درست کردنش از 3 لایه استفاده کردم . لایه اول گل رودخانه‌ای که برای برداشتش یه روز بعد از بارون به اطراف شهر رفتم و از ناحیه دلتای یکی از رودخونه ها که گل و لای تازه شسته شده اونجاها رسوب کرده بود به اندازه یه دبه 20 لیتری پر کردم و توی تانک ریختم .


لایه دوم شن رودخونه‌ای دانه‌درشت با قطر حدود 10 تا 20 میلیمتر به اندازه یک سانتی‌متر روی لایه گل بود که نذاره لایه بعدی توی گل فرو بره و لایه سوم هم شن و ماسه دریایی با قطر 5 تا 10 میلیمتر هست که گیاه‌ها رو در خودش نگه میداره و اجازه میده ریشه‌ها‌شون رو توی لایه زیری و گل فرو کنن . البته الان به خاطر فعالیت کوریدوراس‌ها و حلزون‌ها لایه‌های بالایی با هم ادغام شدن .


3- « دی‌اکسید‌کربن »





که من این رو هم با خرید یه کپسول «tetra»حل کردم که 17 تومن قیمت داره و با سیستم ناقوس وارونه کار میکنه و خیلی خوب و ارزونه . فقط کافیه روزی 2 بار صبح و ظهر به اندازه‌ای که ناقوس رو پر کنه دی‌اکسید‌کربن رو اسپری کنیم توی تانک و خودش ظرف 5 دقیقه توی آب کاملاً حل میشه و کم‌کم جذب گیاه ها میشه .




4- « کود نیترات »



که محصول آخر چرخه نیترات هستش و از فضولات ماهی‌ها به وجود میاد . با داشتن گیاه مناسب و کافی چرخه مواد کامل میشه و خود نیترات هم جذب گیاه‌ها میشه و احتیاجی به سیفون کردن آب نمیمونه و فقط ماهی یه بار از طریق اضافه کردن آب مقطر مقدار تبخیر شده رو جبران میکنیم .




برای هوا‌دهی به این تانک از یه پمپ 4 خروجی « sera » استفاده کردم که 4 تا سنگ هوا رو تو 4 قسمت تانک کار گذاشتم که کل آب تانک رو خوب بچرخونن .




اما برای فیلتراسیون این تانک یه فیلتر سطلی UV دار مارک «Atman» گرفتم با ظرفیت 3200 لیتر(در روز یا ساعت؟) که زورش برسه .




برای لایه های اون هم به ترتیب از بالا : پشم شیشه ، بیوسرامیک ، ذغال اکتیو و در آخر هم زئولیت استفاده کردم . این طوری هم تصفیه فیزیکی داریم هم مکانیکی و هم شیمیایی .




اما برای جلوگیری از تبخیر آب روی تانک از 3 تا شیشه استفاده کردم که روی پل‌ها قرار میگیرن و برای راحتی توی اونها دسته هم کار گذاشتم .




اتصالات و شینگ‌ها رو از یه طرف و گوشه وارد کردم و از طرف مقابل هم ورودی فیلتر سطلی رو دادم که آب رو کامل و خوب بتونه تصفیه کنه .




گیاه‌هایی که فعلاً تونستم گیر بیارم 2 نوع برگ سیبی و 2 نوع گندمی و پنجه پری بودن که به خاطر ریشه دار بودن شون انتخاب‌شون کردم که خوب توی گل فرو برن . برای پر کردن فضا هم از 5 تیکه کنده درخت استفاده کردم که محیط طبیعی تر به نظر برسه . برای انتخاب ماهی‌ها هم سعی کردم گونه‌های نسباتاً سازگار با گیاه‌ها رو انتخاب کنم .




ماهی‌های سازگار با گیاه





تترا پنگوئن ، تترا جواهر ، تترا سیاه (black vido ) ، تترا فانتوم سیاه ، تترا نئون ، تترا نتون سیاه ، تترا چشم چراغی ، گوپی در تعداد محدود ، پلاتی تعداد محدود ، زبرا، فاکس ، و برای نظافت هم کوریدوراس و لوچ پروانه‌ای چینی که این آخری برای تمیز نگه داشتن سطح گیاه‌ها فوق‌العاده هستش و تمام خزه‌ها و آلگهای مزاحم رو میخوره و همیشه گیاه‌ها‌تون رو تمیز و شاداب نگه میداره .




داشتن 2 تا حلزون هم برای این جور تانکها که ماهی‌های ریز و پر تحرک دارین و امکان سرشماری ندارین خیلی خوبه ، چون خودشون ماهی‌های مرده رو گیر میارن و میخورن و نمیذارن عفونت تو آکواریوم پیدا بشه .



امیدوارم خوش تون اومده باشه .
با درود و سپاس فراوان : شهرام








5 نظر:

  1. مرسی شهرامِ عزیز، برایِ من که مفید بود

    پاسخحذف
  2. شهرام جان خيلي عالي بودباخوندن مطلبت خاطراتمون زنده شدويه لحظه برگشتم به اون سالها بايد قول بدي يكي مثل ماله خودت براي ما هم راه بندازي به قول خودمون (آي كفي واااااااار...)

    پاسخحذف
  3. kheily akvariome khushkelie,malome vaghean vasash talash kardid

    پاسخحذف
  4. شهرام جان خيلي عالي بودباخوندن مطلبت خاطراتمون زنده شدويه لحظه برگشتم به اون سالها بايد قول بدي يكي مثل ماله خودت براي ما هم راه بندازي به قول خودمون (آي كفي واااااااار...)

    پاسخحذف
  5. مرسی شهرامِ عزیز، برایِ من که مفید بود

    پاسخحذف