چند روز پیش سری کامل فيلم «ارباب حلقه ها» که 12 تا دی وی دی بود دستم رسید و جاتون خالی برا بار دهم این فیلم با ارزش رو نگاه کردم .

هر قسمت فيلم 4 دي وي دي بود كه 2 دي وي دي خود فيلم و 2 دي وي دي هم پشت صحنه هاي فيلم بود .

اول نمیخواستم پشت صحنه هاش رو نگاه کنم بعد گفتم ببینم چیه و با ديدنشون فهمیدم که از خود فیلم هم جذاب تر بوده و خیلی هم خوب شد که به نکات مهمی پی بردم که اصلاً نمیدونستم . اصلاً کاری به نقد فیلم که به نظر من شاهکار بود ندارم و همه تون حتماً تا به حال این فیلم رو دیدید و کار نقدش رو هم به آرش عزیزم میسپارم .

اما نکته ای که برا من جالب بود صحبتهای کارگردان فیلم درباره کتاب و نويسنده داستان ارباب حلقه ها بوده که ميگفت : نویسنده حدوداً 40 سال پیش و با الهام از فضای سياسي اون روز و جنگ جهانی دوم ، خیلی ماهرانه و طوری که به هیچ ملتی بر نخوره يه داستان اسطوره اي در آورده بود ؛ و حتی هنرپیشه نقش« سارومان » =(جادوگر بد) تعریف میکرد که برای اون صحنه فیلم که باید جلو ارتشش سخنرانی کنه، چندین بار سخنرانی هیتلر رو گوش کرده که حتی تن صداش هم مثل اون رهبرخودکامه، متکبرانه باشه .

و وقتی صحنه های قدرت حلقه رو نشون میداد، اونو با بمب اتمی هیروشیما مقایسه میکرد و صحنه های خرابه های هیروشیما رو نشون میداد؛ که دقیقاً قدرت حلقه مثل بمب اتمیه و نباید دست بد ها بیافته و حتی اگه دست خوب ها هم باشه باز درد سر سازه و نابودیش بهتره و همچین قدرت نابود گری، اصلاً وجود نداشته باشه بهتره و بحث وسوسه قدرت که هم تو فیلم و هم واقعیت همه رو به خودش جلب میکنه. 

برام خیلی جالب بود که اینها میتونن خودشون اسطوره درست کنند و همچین شاهکاری خلق میکنند که تا سالها از یاد کسی نخواهد رفت ؛ اما ما ها با وجود این همه اسطوره وتاریخ غنی مون ، هیچ کاری نمیکنیم.

شاهنامه با اینهمه داستان و تاریخ و اسطوره هیچ کارقابل رقابتی با کار اینها درموردش صورت نگرفته و وقتی کمی در مورد شاهنامه تحقیق کردم با کمال تعجب دیدم که نفیس ترین نسخه شاهنامه چاپ مسکو میباشه ؛ واقعاً که جايه خجالته ! 

یه بار هم یه فیلم در مورد رستم و سهراب تو کانال روسیه دیدم که اون هم ساخت شوروی بود؛ماها چیکار کردیم؟ اینهمه فیلم و سریال مذهبی داریم،همین سریال امام علی , نمیگم که بده خیلی هم خوبه، اما در مورد تاریخ باستانمون و اسطوره هامون چی کار کردیم؟

میدونم حالا یه تعدادتون فوری منو بمباران میکنید و یه سری اثر آبکی نام میبرید؛ من اونها رو نمیگم و خودم هم چند تاش رو دیدم ، اما حالا که این همه سینما مون پیشرفت کرده آیا وقت این نیست که ما هم چند تا اثر قابل رقابت با اونها درست کنیم که هم خودمون از دیدنشون لذت ببریم و هم دنیا رو با تاریخ و اسطوره هامون آشنا کنیم؟

فیلم« اسکندر» یه شاهکار بود، اما تو صحنه شکست ایران اعصابم خورد بود ، چرا ماها یه فیلم قابل رقابت درست نمیکنیم؟ خیلی هم پيشرفته نمیگم ، در حد همین فیلم« امام علی» که باشه خیلی هم خوبه .


نظر شما چیه؟ 



با درود و سپاس فراوان : شهرام

0 نظر:

ارسال یک نظر